Friday, December 16, 2011

kejadian aleesha terkunci dalam kereta


nak cerita sikit kejadian pagi tadi di saat aku terkocoh2 nk pi keje..
macam biasa la aku menyiapkan si kecik sorang tu..
alia dah gi dulu dah, en. suami yang hantar..

rutin setiap pagi aku
6.30 pagi bangun
gosok baju
kemas beg bebudak
masukkan baju yang nak dibawak, susu, pampers, mainan2, buku2 alia

aku mandi, pakai baju, so on
siap kan aleesha - tukar kan pampers
tutup semua lampu + kipas + plug2 elektrik
and keluar rumah
kunci sliding door, kunci grill, kunci mangga
and
masukkan aleesha dalam kereta
bukak pintu pagar
keluarkan kereta

tutup pintu pagar..

haaaa... banyak kan...
nilah dia benda yang aku hadapi setiap pagi..
berbalik kepada kisah aleesha terkunci dalam kereta pagi tadi..
kisahnyer begini..

setiap kali keluarkan kereta aku tak kan rapatkan pintu kereta maksudnya aku takkan tutup terus pintu kereta..
tujuannyer kalau tetiba aleesha main lock pintu aku boleh bukak..

selama ni aku cuma imagine lah kalau terkunci ke apa..
sebab aku penah saksikan
budak terkunci dari dalam kereta
yang sadisnya
pintu tu langsung tertutup
bayangkan camana nak bukak..
bergotong royongla orang ramai sebab nak bukak pintu tu..
yang jadi takutnya
sebab ada budak kat dalam..

tup-tup hari ni benda ni jadi kat aku der...
aleesha main kat tempat driver and dia pegi tekan lock pintu.
bila aku dengar bunyi lock pintu aku terus berlari kat kereta

confirm!!!! pintu dah terkunci!!
sedangkan aleesha ada kat dalam kereta..
aduhaii.. yang jadi lagi nerves tu,

handbag, kunci rumah, henset semua kat dalam kereta..
camane nak bukak..
aku dah betul2 cuak..
aku cuba tarik pintu yang tak rapat tu, tp tak boleh
dah terlock..
aku dah start bingung..
apa nak buat ni..
tetiba jadi blurr..
kak nini baru jer gi keje..
nak calling2 orang
henset dalam kereta..
nak amik kunci kereta spare
dah kunci rumah pulak kat dalam kereta..
adoiiiyaii..

yang aleesha kat dalam tu apa dia kesahhhhh
siap main2 lagi..
sengih2..
ketawa2..
dia tak tau yang ibu nyer macam nak nangis
sebab anak terkunci kat dalam..
aku siap ketuk2 tingkap cermin tu.
try bercakap ngan dia..

"aleesha.. bukak tingkap"
banyak kali aku cakap tp tak berjaya.
yela.. budak umo setahun 6 bulan bukan paham pun apa yang kita cakap kan.. huhuhu

selalunyer dia pandai bukak
sampai ayahnyer lock power window tempat duduk belah belakang
sebab dia pandai picit power window tu..

bila aku ketuk2 tu dengan harapan dia akan bukak..
tp aku kecewa
dia buat selamber jer..
aku bertambah nerves...
dalam kepala cari idea..
aku nak ketuk jiran sebelah mintak tolong
mungkin tenaga lelaki kuat.
boleh tarik pintu yang tak berapa rapat tuh...


lama jugak lah aleesha kat dalam tu..
mula2 dia ok
tp bila dah lama sangat
dia mula nak nangis..
aku lagi cuak..
aku try lagi tarik pintu kereta tu..
tp aku memang tak kuat...
huhuhuhu..

lastly,
aku cakap dalam hati..
aku try wat kali terakhir
kalau tak boleh jugak aku nekad panggil jiran sebelah..
lantaklah..
malu belakang kira..

dengan lafaz Bismillah
aku try tarik lagi sekali...
aku tolak and then aku tarik sekuat hati..
alhamdulillah lock tu terbukak..
Ya Allah..
Alhamdulillah...
memang kau mendengar doa ku..
memang Allah nak tolong aku ari ni..
Alhamdulillah
tak lepas -lepas aku ucapkan nya...

bila dah boleh bukak tuh..
aku masuk kereta
apa lagi aku jentik lah tangan aleesha
dia menangis tp kejap jer
budak kecik ni bukan dia paham pun...

huhuhu...
moralnyer pas ni bukak sikit tingkap tu..
at least kalau jadi lagi
aku boleh jolok2 ngan kayu..
tp
kalau boleh tak nak la jadi lagi cam ni.
cuak tauuuuu!!!!!

No comments:

Post a Comment