Friday, July 22, 2011

HaRi YaNg SeDiH

aku tak tau nak story macam mana, tp yang pasti aku dilanda kesedihan.. huwaaaa!!! tengah hari tadi aku menerima panggilan hangit yang memang menghangitkan aku.. adeh!!!! pengasuh aku call time aku tengah lipat kain..terkujat gak aku, kenapa tetiba dia call. anak aku demam ke apa ker.. so aku pun angkatla panggilan tu... so bermulalah perbualan antara kami...

kak P : akak nak cakap sikitla, tp ko jangan marah pulak...
aku : ye kak kenapa..?? (dalam hati aku dah berdebar, anak aku jatuh ker, luka ker...)
kak P : bayaran bulan ni kak pidah mintak naik kan yer...
aku: dah start bengang..
kak P: sebab saleh pun selalu ambik lewat.. abang B cakap ni dah lebih waktu, kalau keje kilang pun 8 jam ajer.. ni dah 12 jam..
aku: mula sakit hati..
aku : owh ye ker,, nanti sy bincang ngan saleh dulu lah.
kak P : tp ko jangan marah yer..
dalam hati aku cakap : aku tak marah cuma kecik hati jer....

lepas jer perbualan tu, aku menggigigil, tak tau kenapa. marah ker, sedih ker, tp yang pasti aku rasa amat terkilan dan kecik hati.. aku terus menganggap bahawa dia menjaga anak2 aku bukan sebab sayangkan bebudak tu, tp sbb DUIT!!!!

dan air mata aku terus bergenang lantas menitik satu persatu.. Ya Allah,, tabahkan hati ku.. bila terbayang muka anak2 lagi aku jadi sedih.. kesian nyer mereka.. dan terus aku rasa nak berenti kerja, jaga diorang.. tp aku tak nak susah kemudian hari.. sekurang-kurangnyer bila kerja duit pencen ada. lagipun orang berebut2 nak kerja kerajaan, tetiba aku pulak yang nak berenti sebab masalah kecik nih... tak perlah. aku akan usahakan cari pengasuh dekat2 sini..

bukan nak mengungkit, tp aku bayar RM 400 untuk bebudak tuh. lagi pulak alia dah besar, patutnya dah boleh dikurangkan. tp aku tak pernah mintak pun benda tu, sbb bagi aku itu sumber rezeki dia.. kadang-kadang saja aku tanya ngan alia, tengah hari td makan apa.??. dia jawab tak de paper.. cik P tak bagi.. apa perasaan korang??? sedih giller..

aku call en. suami, dia pun terkejut dengar benda tu.. suara aku dah tersekat2 menahan air mata.. lepas ni aku memang nekad hantar kat tempat lain.. memang bulan ni aku akan bayar lebih, lepas tu aku tak kan hantar lagi kat sana..

sebab aku sangat kecewa....

No comments:

Post a Comment