Monday, August 8, 2011

macam-macam cerita...

wah... lama sungguh tak post entry kat blog ni.. saja nak tunggu banyak sikit cerita yang nak diceritakan.. ngeh3x.. alhamdulillah hari ni dah hari ke 9 umat islam semua berpuasa.. dan hari ni dikhabarkan berita gembira buat 1.2 juta penjawat awam yang mana kerajaan akan bagi bonus hari raya minimum RM500.00..alhamdulillah.. adalah juga rezeki menjelang syawal nih.. thanks PM!!!

dan hari ni dah masuk 3 minggu aku hantar alia dan aleesya kat rumah kakak aku gara-gara pengasuh aku minta naik kan harga.. pagi-pagi hari pertama biasa la melalak la si kecik tuh.. alia aku dah gula-gula kan ngan buku n colour pencil upin & ipin. so, dia tak dela buat hal.. lagipun alia dah besar, dah boleh faham apa yang kita cakap.. bila petang aku ambik tanya ngan kakak, dia kata nangis kejap jer.. bila aku pergi dia dah tak nangis dah..

petang tu, aku ngan bebudak gi lah rumah pengasuh lama, sbb nak hantar duit untuk bulan 7.. so far ok.. aku control emosi buat macam tak de apa yang berlaku.. dalam hati hanya tuhan yang tahu.. bulan ni kami bayar budak-budak RM500.00.. n dalam masa yang sama aku cakap yang aku dah tak hantar bebudak kat sini. alasan aku sebab tak boleh ambik awal dan dah dekat nak puasa.. nampak reaksi muka pengasuh aku tu macam agak terkejut. tp dia kata tak pelah.. aku pun berterus terang yang aku dah start hantar bebudak, dia tanya aleesha nangis tak, aku cakap biasalah budak. mesti menangis. bila aku dah pegi kerja dia diam.. dia kata oklah kalau tak nangis..

sebenarnya rasa bersalah n kesian tu ada, tambahan pulak nak raya ni.. mesti hilang mata pencarian dia.. tp nak buat macam mana kan.. susah bg dia, dan susah bg aku.. aku fikir buat apa aku bayar mahal-mahal tp menyusahkan aku.. tambahan pulak nanti bila dah start kelas balik, lagilah susah.. memang aku terpaksa ambil bebudak lambat.. nanti lagilah banyak isu yang akan timbul.. so, aku terpaksa buat keputusan ni.. walaupun berat.. bila hantar kat rumah kakak sendiri lagi senang, lagipun kakak dan abang ipar aku jenis yang suka bebudak.. jadi tak dela aku nak risau apa-apa..

pertama kali berpuasa di rumah sendiri memang mengujakan.. seronok walaupun penat.. pepagi kul 4.30 pagi dah bangun masak untuk kami bersahur.. pas sahur tidur balik maklumlah rumah dah dekat ngan tempat kerja, lewat sikit bangun pun masih sempat.. ngeh3x.. tambahan pulak bebudak dah dekat. so diorang pun dah tak payah nak dikejutkan. pandai bangun sendiri, kalau dulu pukul 6.00 dah kena bangun.. kesian.. terpaksa sambung tido dalam kereta..

cuma satu la yang susah bila bebudak dah dekat, nak mengemas rumah, nk memasak dh susah sket.. huhuhu... ada je yang mengekor kaki.. sapa lagi kalau bukan si kecik tuh.. sabo jela.. ada satu hari tu, aku bangun awal pukul 2.00 pagi, mula-mula lipat kain yang dah 2 bakul tuh.. maklumlah 2 minggu tak lipat kain..hehehe... siap lipat kain, kemas dapur n dining pulak, pastu mop lantai pulak.. pergh!!! memang sengaja buat semua tu waktu pagi, seronok buat kerja bebudak tido, tak de gangguan.. pas mop lantai masak pulak untuk sahur.. adehlaaa... penat banget seh.. hajat dihati nak sambung tido pastu nak bangun lambat sikit, tpnyer sungguh hampeh sebab anak-anak aku tak de nyer nak bangun lambat, paling lambat pun pukul 9.. aduh... potong stim betul lah... huhuhu.. encik suami pulak sungguh rajin, basuh kereta.. ditemani anak-anak.. mengekek2 alia dapat main air..

pas siap kami g shoping kat bukit tinggi.. baru 8 hari puasa tp baju raya bebudak dah beli dah. ngeh3x.. bukan apa aku takut kelam kabut bila dah last-last minit.. semalam g shoping kat bukit tinggi, ramai juga manusia. tak kira melayu, cina india pun ikut shoping. hehehe.. balik daripada bukit tinggi kami berbuka puasa kat rumah nenek jenjarom.. alia suka la sangat dapat jumpa sepupu2 dia.. bila nak balik punya liat, sayang benar nak tinggalkan kawan2.. aku pulak yang flat. penat gile.. maklumlah tak cukup tido.. huhuhu















No comments:

Post a Comment